Thursday, June 9, 2011

Rindu

" Tak ada apa, saja jer call, rindu nak dengar suara awk"

" m missing u "

" I miss you soooo much...it hurts "

Berapa kali agaknya kita gunakan ayat-ayat semacam ini,dalam kehidupan seharian kita yer?

Agak-agaknya kita betul-betul maksudkan ker apa yang kita lafazkan tu?

Atau sekadar ayat harian (default template)?

Sekadar mana sesebuah rindu itu boleh mengubah perasaan, mood atau mungkin hidup kita?

Sejauh mana rindu itu membuatkan kita bertindak?

Sanggupkah kita meninggalkan orang yang dirindui?

Sejauh mana kita sanggup menunggu orang yang kita rindui?

Sejauh mana kita dapat berlari mengejar yang dirindu?

Sehebat mana rasa rindu dapat membuatkan kita sanggup merantau jauh untuk melepaskan rindu walaupun sekejap?


Mari kita renungkan...

Rindu...Rindu..Rindu..Rindu sangat, pada Rasulullah SAW, pada kota Madinah Al Munawarah, pada kurma AJWA, pada kambing golek, pada Jeddah Airport & pada Kaa'bah.. tiba-tiba menyinggah apabila Kak Nurul singgah ke meja Syaz tadi,sambil bercerita pasal pengalaman dia mengerjakan Umrah.

Sudah hampir 3 tahun aku meninggalkan Kota yang aku rindui itu.Kenapa Madinah? bukan Mekah? Mekah juga sentiasa di hati, namun Kota Madinah lebih mesra di hati ini.

Kota yang menyimpan sejuta kenangan, erti kesabaran dan udara kebahagian dalam seusia hidup aku.

Rindu yang tak terbendung terhadap Rasulullah SAW, lebih memuncak bila aku dalam keadaan kesedihan dan rasa keseorangan.

Aku mengimbas pada kisah saat-saat di akhir hayat Rasulullah SAW. Di saat baginda begitu tegar ingin melindungi umatnya. Bertubi-tubi menyebut-nyebut UMATI..UMATI... di hadapan Malaikat Izrail dan Fatimah sambil berlinang air mata bercampur baur menahan sakitnya sakaratul maut yang bakal menjemput hayatnya.Meminta-minta agar kesakitan yang amat sangat seperti itu akan dapat dipindahkan dari menyakiti umatnya, Meruntun rasa gelisah perasaan baginda akan nasib umat-umatnya yang bakal di tinggalkan...MasyaAllahhhhh..

Sungguh suci kasihmu Ya Rasulullah(SAW).... Tak dapat tergambar besarnya perasaan itu...tingginya rindumu...


Sejauh mana rinduku terhadapnya? Adakah mampu menandingi rindu Baginda terhadapku sebagai umatnya? Setinggi mana peringatan dan penghayatan kita terhadap baginda dan amanah yang ditinggalkan kepada kita? Berapa banyak kali kita menyeru, berselawat ke atas baginda? Dan apa yang kita dah lakukan untuk membuktikan cinta & rindu kita terhadap baginda?


Ya Allah.. Malunya.. bila memikirkan jauhnya hati kita, kalau nak dibandingkan dengan hati dan rindu Rasulullah SAW terhadap kita. Baginda adalah Rasulullah SAW, kekasih Allah SWT yang telah dijanjikan dengan jaminan SYURGA, merindu umatnya.

Di mana kedudukan kita di sisi Allah SWT, sehingga kita sendiri, selalunya tak ingatpun nak berselawat kepada Rasulullah SAW, tak mampu menandingi kasih baginda terhadap kita.

Aku malu dengan diri sendiri, bila memikirkan kita selalu memikirkan atau mendahulukan perasaan yang jauh lebih tidak penting. Bukankah rindu kita itu sepatutnya milik Allah SWT dan Rasulullah SAW secara mutlaknya?

Rindu kepada keduniaan membuatkan aku sangat alpa. Semoga kerinduan yang datang kali ini akan kian mekar dan sentiasa berada di hati. Semoga rindu seorang umat yang hina seperti aku ini layak diambil kira sebagai kerinduan terhadap baginda Rasulullah SAW, walaupun ia tidak semegah mana.

Walaupun kerinduan ini tak akan dapat menandingi kerinduan Baginda kepada kita, terimalah rindu dari umat mu yang kerdil ini Ya Rasulullah.

Semoga bertemu lagi kita di Masjidil Nabawi Ya Rasulullah, semoga aku layak menerima Syafaatmu di padang Masyar nanti... SEMOGA SAJA RINDU INI RINDU YANG SEJATI, AKAN KU BAWA SEHINGGA MATI...MOGA-MOGA AJA.....InsyaAllah


No comments:

Post a Comment